Norman, OK -> Salina, KS. Afstand: 263 miles / 423 km
Vandaag is de officiële start van de tour en we worden om 10:00 uur in de hotelhal
vewacht, waar George iedereen zal informeren over wat ons de komende twee weken allemaal te
wachten zal staan. Niet qua weer, want we zijn daarvoor geheel aan de grillen
van de weergoden overgeleverd. Wat houdt 'storm chasing' precies in en, vooral, hoe te
handelen tijdens echte chasedagen. Het gaat om veiligheid, want die staat
natuurlijk hoog in het vaandel. De grootste gevaren zijn niet de tornado’s (al hoewel die zeker niet ongevaarlijk kunnen zijn),
maar George doelt meer op het verkeer tijdens 'photo-stops' vlak langs de wegen. En... onweer! Blikseminslagen zijn
zeer onberekenbaar en vooral kunnen hier een zeer
gevaarlijk grote omvang krijgen. Niet alleen de natuur BOVEN ons hoofd heeft
gevaren, OP de grond zijn ratelslagen, giftige planten, teken en andere
ongemakken te vinden. Chauffeur John is overigens medisch onderlegd (gepensioneerd paramedic firefighter) en zal de
opgelopen teken professioneel verwijderen (behoudens de plek waar de prairiezon
niet schijnt! :-). Gelukkig is er bij Cloud9 nog nooit iemand gewond geraakt,
behalve diegene die een arm brak bij een val tijdens een chasers-BBQ. Elke deelnemer moet ook
het uitgedeelde formulier ondertekenen waarop staat dat, vrijvertaald, Cloud9
niet verantwoordelijk is voor de dood van een deelnemer als gevolg van extreem weer. Ook dien je alle
contactinfo in te vullen om de nabestaanden op de hoogte te kunnen laten stellen. De
Cloud9-tshirts van 2014 wordt uitgedeeld en daarna zijn we ‘all set to go’...
Na de gedetailleerde meeting met alle 18 mede-chasers in Tour2, loopt
de groep naar de naastgelegen Golden Corral voor het ontbijt. Tour2 bestaat uit een arsenaal
aan nationaliteiten: Amerikanen, Canadezen, een Zweed, Australiers, een
Alaskaan, vier Hollanders, een Ier en een Fransoos. Mooie gelegenheid om je
talenkennis weer eens een boost te geven. Als alle tassen, koffers en statieven
zijn ingeladen in de twee bussen en de SUV van chauffeur John, gaan we op pad.
Omdat het in de zuidelijke staten te fris en weinig kans op 'servere weather'
is, rijden we noordelijk. Na een paar uur passeren we al de Oklahoma-Kansas 'stateline' en over de I35 North
rijden we door Wichita, KS naar Salina, KS. Volgens de Storm Prediction Center
(SPC) in Norman, OK, is er de komende dagen een ‘slight risk’ in noordelijk
Nebraska, op de grens met Wyoming. Geen verwachting om van op te springen, maar
onze enige kans op buienactiviteit van enige omvang. Het zijn weliswaar
‘high-based storms’, maar beter dit, dan niets. En alles kan er morgen weer anders uitzien.
Onderweg wordt wifi in elke bus ingesteld en hebben we draadloos
internet voor lapsdoos en smartphone. Ideaal voor het ophalen van specifieke weersinfo en contact met o.a. het thuisfront. De bus met Charles en George aan het roer rijdt
meestal voorop, want zij bepalen de koers. Wij kozen voor de bus met chauffeur
Brad. Ook Daniel en Miriam kiezen een tweepersoonsbank. Deze bus heeft geen
getinte ruiten en dat fotografeert en filmt volgens ons wat prettiger zonder belichtingscorrecties.
Na weer een paar uur sturen, houden we halt in Salina, KS, wat ook onze eindbestelling is voor vandaag. We checken in in een Motel6 en bloggen er op los. Dan om 18:00 uur verzamelen voor het diner. Het wordt Wild Hog BBQ Pit in Salina. Thad zou Thad niet zijn als hij weer niet een grap bedenkt: een varkenskop op en daar aan de balie de bestelling plaatsen. "1 Meat Dinner please... and don't serve my mom or dad!'' Rond 21:00 uur fotograferen we nog even de zonsondergang boven een houten kerkje en om 23:00 duiken we onze Motel6-bedden in. Geen echt spannende dag qua weer, maar we maken ons op om voor morgen in een goede positie te komen voor eventuele buien die oppoppen in Nebraska.
|
Een camerateam van The Weather Network uit Canada gaat mee voor een docu. |
|
De briefing over het wel en wee van storm chasing met Cloud9 wordt door George gegeven. |
|
Onze chauffeur Brad heeft alvast zijn bliksemafleider opgezet. |
|
Driekwart van de Hollandse delegatie: Miriam, Daniel en Bert. |
|
George doet voor welke houding je moet aannemen, enkele seconden voordat de bliksem je treft... |
|
Roelof en Fred vullen hun Cloud9-overlijdingsformulier in. |
|
De groep wacht op het vertrek. |
|
Maar eerst nog even ontbijten in de Golden Corral. |
|
De auto van het camerateam van The Weather Network uit Canada. |
|
Klaar voor het inladen van de spullen. |
|
George grapt achter het gezicht van Jade. |
|
De deelnemersverdeling in de bussen wordt gemaakt. |
|
De reis begint richting noorden... |
|
Onze busgenoot uit Alaska belt even naar huis. |
|
Een overgebleven herinnering van een hagelsteen inslag uit de vorige tour. |
|
Roelof heeft nu ook een 8 mm fisheyelens en dat geeft leuke foto-effecten in de bus! |
|
Staat nummer 3 voor ons; staat nummer 2 voor Tour2. |
|
Schone busruiten (vaak vol met bug-splashes) is belangrijk voor schone foto's. |
|
'Car plates' in alle soorten en grappen. |
|
In Kansas schijnt de Zon; goed voor de nodige opwarming. |
|
Thad bestelt zijn '2 Meat Dinner' in de BBQ-Pit in Salina. |
|
Een deel van de groep heeft al een plekje gevonden (sommigen hebben wel iets meer plek nodig).
|
|
De kans op een mooie zonsondergang werd helaas versluierd door Cirrusbewolking. |
Bert, je moet die ramentrekker het werk laten doen! :-P
BeantwoordenVerwijderenHa, als je snel kijkt is het inderdaad net Jeanet van Boellie die stiekem meegegaan is ;-)
BeantwoordenVerwijderenHaha, die eetschuur ken ik. Niet de beste herinneringen aan :-)
BeantwoordenVerwijderenNaast natuurlijk de 4 Nederlanders denk ik ook Matt-"could you wake me up when there is a storm" te herkennen. Ik hoop dat jullie gisteren in die 2% area leuke dingen hebben beleefd hebben!
Hoi guys! Leuke foto's hoor en zo te zien een leuk groepje. Weer een zo goed als Nederlandse bus!
BeantwoordenVerwijderen